http://www.imdb.com/title/tt0142688/
Mindfuck, peukalo ylös

Olin monta kertaa lokeroinut tämän kuvan tyystin "EVVVK"-osastolle. Johnny Depp (ei suinkaan suosikkinäyttelijöitäni) pääosassa ja Roman Polanskin ohjaus, tämä on jotain niin artsya ettei jaksa. Kunnes sitten minulle suositeltiin itse asiassa kirjaa - Arturo Pérez-Reverten El Club Dumas, suomeksi Yhdeksäs portti eli Richelieun varjo - johon tämä löyhästi pohjautuu, niin päätin aloittaa siitä mistä aita on matalin, eli elokuvasta.

Jumantsukkeli, tämähän oli hyvä! Salaliittoja, mysteerejä, okkultismia ja kiellettyjä kirjoja veivataan taidokkaammin ja tenhoavammin kuin Dan Brownin koko tuotannossa yhteensä (niiden Kukkakaalipää-filmatisoinneista puhumattakaan). Kirjan ystävät varmasti vetävät herneet nenäänsä mutkien oikomisesta, mutta elokuva toimii kyllä näin paremmin (juonitiivistelmän perusteella). Rainassa on koko ajan outo, unenomainen tunnelma, ja tällä kertaa lopputwistikin sopii koko tarinaan. Näyttelijätyökin on paikallaan, Johnny Depp on kirjakauppias Corsona harvinaisen epädeppmäisessä roolissa, ja Emmanuelle Seignerin arvoituksellisesta kaunottaresta välittyy koko ajan tunnelma, että jokin ei täsmää. Musiikki ei muuten jää mieleen, paitsi johtoaihe kohoaa taustalta esiin juuri oikeissa kohdissa alleviivaamatta silti liikaa tapahtumia. Kuvaus on onnistunut täydellisesti luoden houruisan ja painostavan ilmapiirin. Ja tosiaan, se umpikiero juoni on sellainen, että sitä pureskelee hetken jos toisenkin.

Pakkokatsottavaa kaikille elokuvaharrastajille ja salaliittoteorioiden ystäville.

---

Nyt sitten simmut kiinni jos haluaa yllättyä.

Nimittäin, allekirjoittanut riensi ensimmäiseksi tulkitsemaan loppua niin, että Balkanin rituaali sielunvihollisen esiin manaamiseksi itse asiassa onnistuukin, mutta hän ei vain tunne Perkelettä sen nähdessään: juuri ratkaisevalla hetkellähän Corso kävelee hänen näköpiiriinsä, ja aiemmin on vihjattu, että Yhdeksäs portti olisi hänen kirjansa, ja kirjanhan oli tarinan mukaan kirjoittanut Torchia yhdessä Pirun kanssa . Eli Corso olisi siis V. Vihtahousun inkarnaatio, joka ei tiedä syntyperästään, ja Tyttö olisi jonkin sortin succubus jonka tehtävänä on opastaa häntä löytämään itsensä. No, kirja kuulemma antaa ymmärtää, että Tyttö on Lucifer, ja Corso tavallinen pulliainen joka pitää ohjata itse kokemaan illuminoituminen. Valontuojahan ei aiemminkaan itse suoraan kertonut mitään vaan antoi Aatamin ja Eevan itse syödä hyvän ja pahan tiedon puusta, joten Corson pitää itse kokea tämä matka - Yhdeksäs portti on vain sen päätepiste, tärkeintä on sen etsintä.  Tähän tulkintaanhan tosin elokuvakin antaa avaimet, yhdessä Saatanan piirtämistä kirjan kuvistahan Baabelin portto (Tyttö) ratsastaa Ilmestyskirjan pedolla (Corso). Vai voisiko se tarkoittaakin, että Corso onkin Peto, ja jälleen, ei tiedä siitä ennen valaistumistaan? Vieläkin yksi tulkintamahdollisuus on, nimittäin loppuratkaisuhan tapahtuu kataarien linnassa, ja kataarithan uskoivat mm. jälleensyntymään. Tässä teoriassa Corso olisikin Torchian reinkarnaatio, jolloin kyseessä todella olisi hänen kirjansa, ja taas kerran mies itse ei tietäisi mistä on kyse ennen kuin kulkee Yhdeksännen portin läpi.