http://www.imdb.com/title/tt0082340/ (N.Y.)
http://www.imdb.com/title/tt0116225/ (L.A.)
Post-apo, mutanttipeukalo kiikun kaakun mutta kuitenkin ehkä enemmän alaspäin

Piti paikata aukko yleissivistyksessä jotta ymmärtäisi kaikki Duke Nukem 3D:n viittaukset (ja Metal Gearien, vaikkei niitä ole kasibittioriginaalin jälkeen kiinnostanutkaan pelata).

Olipas ajan hammas nakertanut näitä pahasti, matte-maalausten käyttö ja varsinkin jälkimmäisen hömelöt pienoismalliefektit sekä varhainen CGI (jota oli budjettiin nähden aivan liikaa) näyttivät aikas noloilta. Molemmissa tapauksissa tapahtumat ja miljöö aika surrealistisia, lienee näin ihan tarkoituksella? Tosin ykkönen olisi tällä olettamalla post-apoparodia jo ennen kuin niistä tuli muotia. Silti, kyllä näitä katsoessa kuitenkin viihtyi koska Kurt Russel on äijjä. Ei mikään ihme, että hänen nimensä olivatkin Walt Disneyn viimeiset sanat. Mutta siltikin, enemmän näillä (varsinkin N.Y.:llä) on populaarikulttuurihistoriallista kuin viihdearvoa.

NY on surrealismeineenkin minusta parempi, ja propsit tietysti siitä, että melkein lennetään WTC:tä päin matkustajakoneella.   NY:n loppukin on paljon parempi - Snake aiheuttaa ydinsodan kostoksi siitä, että häntä kusetettiin, versus Snake pissii kaikkien aamiaismuroihin koska mikään ei muka kuitenkaan muutu, vaikka 2013 USA onkin objektiivisesti katsottuna vielä huonompi kuin vuoden 1998, johon paluu olisi siis selkeästi plussaa.

LA taitaa lisäksi olla enemmän remake tai siis nykyään "requel" eli ”reboottaava sequel” kuin varsinainen jatko-osa? Tai pikemminkin lähinnä NY:n parodia, ottaen huomioon kuinka etenkin alkupuoli toisinnetaan kohtauksia liki 1:1 ja NY:lle vinoillaan koko ajan. Tosin se on edelleen ajankohtainen, vuoden 2013 USA:lle vittuilu on ollut käsittämättömän kaukonäköistä nykyinen War on Terror ja sen lieveilmiöt huomioon ottaen.

Molemmissa ihmetyttää (post-aponostalgian lisäksi, johon olennaisesti kuuluu V-8:lla ajelevat kummalliset mutanttijengit), kuinka vain osa kaupungin väestä on kannibaaleja (LA:ssa ei kai kukaan?) vaikkei missään näytetäkään ruokakuljetuksia tai maanviljelyä (vai oliko sen Keskuspuiston avohakkuuaukean tarkoitus olla pelto?), sekä että NY:ssä Brainilla on kellarissaan öljylähde josta pumppaa mustaa kultaa (mistä muuten saada bensaa, paitsi siis jos autot muunnettu etanolikäyttöisiksi tai kuten dialogi vihjaa, häkäpöntöiksi, no mistä biomassa näihin kun Keskuspuisto ja huonekalut on poltettu, no LA:ssa ei tätäkään sivuta millään lailla), tai no muuten ei oikeastaan mikään. Ei kun joo, miksi ihmeessä vartijoilla on tarve soluttautua NY:hyn, jota varten WTC:hen on jätetty se hissi joka kulkee katolta 50. kerrokseen asti? Siksikö, että odotetaan kondeiden putoamista ja tätä kautta päästään niitä pelastamaan (koko ympäröivä alue tosin on lentokiellossa, mikä lienee ainoa syy miksi Air Force One pääsi edes kaapattuna läpi)?

Olisi kuitenkin ollut vänkää nähdä miten se trilogian tekemättä jäänyt päätösosa Escape from Earth olisi Carpenterilta taittunut. Mutjoo, kulttileffoja, ansaitusti. Ei näitä voi oikeasti vakavalla naamalla suositella.