http://www.imdb.com/title/tt0454824/
Lentoelokuva, peukalo ylös, mutta

Elokuva on näyttävä, umpikliseinen ja historiallisesti epätarkka aitoon Hollywood-tyyliin, mutta silti viihdyttää. Etenkin siksi, ettei 1. rähinän ilmasotaa ole tungokseen asti. Mutta silti pitää nillittää.

Keksittyjen henkilöiden ja ilmiselvien mahdottomuuksien seasta nimittäin eniten pistää silmään täysin väärän lentokonennan valitseminen. No, lennetäänhän The Dawn Patrolin 1939-remakessakin (alkuperäinen 1933-versio näkemättä) vuonna 1915 (!?!) Sopwith Cameleilla Albatros D.V:tä, ja ja jos en väärin muista, niin Fokker Dr.I:siäkin vastaan (vuosi huomioonottaen olisi realistisempaa Airco D.H.2:lla Fokker E.III:a vastaan), ja elokuva on silti ilmataisteluelokuvien klassikko Tosin nykyaikana olisi odottanut ehkä vähän jotain muuta.

1916-1917 amerikkalaisvapaaehtoiset (kuten suurin osa Ranskan ilmavoimista) kyllä lensivät Nieuporteilla, eli se on sentään oikein. Sensijaan briteillä ei ollut vielä tietoakaan SE.5:stä tai Bristol F.2:sta (Sopwith 1½ Strutter, Sopwith Pup, Sopwith Triplane tai Bristol Scout olisivat olleet oikeampi valinta), eikä sakuilla Fokker Dr.I:stä (Halberstadt D.II tai Albatros D.II tai D.III olisivat asianmukaisempia). Fokker Dr.I:tä sitä paitsi ei tehty edes kovin suurta määrää - kone oli jo käyttöön otettaessa kaikkiin muihin hävittäjiin verrattuna hidas ja äärimmäisen vaikea lentää, eikä sitä rivilentäjille siksi paljoa päätynyt. Ässät ja muuten vaan kovat jätkät himoitsivat sitä sen takia, että eivät halunneetkaan irtautua taistelusta (mistä nopeudessa oli apua), vaan kaartotaistella - ja siinähän tuo oli omiaan, kone "kiipesi kuin apina ja kieppui kuin piru". Koneen valmistus loppui lopulta siksi, että sitä seurannut Fokker D.VII oli nopeampi, ketterämpi, nousukykyisempi, ja ennen kaikkea äärettömän paljon helpompi lentää (ja kaksitasorakenteensa ansiosta myös yksinkertaisempi koota ja ylläpitää).

Niin, ja värityksestä, Manfred von Richthofenin oman laivueen Fokkerit/Albatrosit kyllä olivat monet punaisia, mutta eivät kokopunaisia; siipien alapinta oli sininen, ja esmes velipoika Lotharilla oli koneen takarunko kirkkaan keltainen. Muita punaisia laivueita ei tosin sitten ollutkaan, eli ei se ihan niin mene että koko Luftkreisdienst ässiä lukuunottamatta lensi punakoneilla.