http://www.imdb.com/title/tt1446714/
Scifi, lonkerot ylös aina Zeta2 Reticuliin asti

Koska tosi elokuvaelitisti arvostelee esmes Orson Wellesin elokuvat sellaisina, mitä niistä olisi pitänyt tulla, eikä sellaisina, joiksi studio ne leikkasi, teenpä minäkin samoin. Kas kun Prometheus on moderni klassikko, joka vain valitettavasti kuoli leikkauspöydälle, ja lopputuloksena on käsittämättömästi leikattu torso, joka kuitenkin nykykunnossaankin pelaa 2000-luvun scifileffojen puolustuksen kebab-kioskille ja lukuisia muita kuluneita metaforia ja tuntuu joka katsomiskerralla aina vain paremmalta.

Miksi tähän päädyttiin, on pakko palata alkuun. Alien vs. Predatoreiden (joita itsekin haksahdin yliarvostamaan) flopattua 20th Century Foxilla haluttiin elvyttää Alien-franchise muodikkaasti prequelilla. Käsikirjoitusta pistettiin vääntämään Jon Spaiths, jonka teoksessa oli - studion vaatimuksesta - tuttu planeetta LV-426 ja perinteisiä alieneita ja Alienissa löytyvä hylkykin saadaan aikaan. Tässä vaiheessa Ridley Scott kiinnostui ideasta ja halusi palata scifin pariin pitkän tauon jälkeen ”oman” franchisensa kautta. Hän kuitenkin halusi jotain originaalia, ja pisti Damon ”Lost” Lindelofin hommiin, ja jos olisin ikinä seurannut Lostia olisin takuulla ollut finaalista vielä vihaisempi kuin Galactican neloskauden loppupuolesta, eli tämä herätti jo sinällään epäilyksiä. Mutta voi! Paratiisissa oli käärme, eli Foxin johto, joka linjasi, jotta elokuva on sitten kaksi tuntia ja PG-13. Niinpä elokuvasta leikattiin pois hahmonkehityksen ohella kaikki "aikuinen" matsku ja enin osa uskontojen kyseenalaistamisesta, ja F-pommikin piipattiin radiohäiriöllä kun yksi ruma sana sanottiin toisaalla (PG-13:han sallii pääsääntöisesti tasan yhden kirosanan, vrt. X-Men First Classin Wolverine-cameo). Sitten vain törmättiin Amöriikan kiihkokristilliseen sensuuriin: kas kun mitä ilmeisimmin jo elinkelpoisen muukalaismöllin leikkaus ulos vatsasta tulkittiin MPAA:n toimesta aborttiin yllyttämiseksi, ja tämmöisestä jumalattomuudesta rapsahti NC-17 (jonka saanutta leffaa ei saa mainostaa tiedotusvälineissä, usean teatterin vuokrasopimukset kieltävät näyttämästä, jne.). Pitkän taistelun jälkeen elokuvalle saatiin lopulta R-ikäraja, mutta julkaisupäivä lähestyi ja toisaalta kasvot piti säilyttää, joten teattereihin tuotiin se 124 minuuttiin tiristetty PG-13 leikkaus.

Osin vaivaa tosin lievä tuttuuden tunne: Weyland-konserni haluaa lihaa säästämättä, laadusta tinkimättä muukalaisteknologiaa tarkoitukseen X. Mennään paikan päälle, jengi spedeilee siihen malliin ettei mitään rajaa, ja vaikkei näin tekisikään, niin androidilla (jonka pää irtoaa jossaain vaiheessa) on kuitenkin salainen päiväkäsky, kakka osuu tuulettimeen, lähes kaikki kuolevat, ja sankaritar lentää kohti toista tähteä vasemmalla aina aamunkoittoon asti. Tätä on tullut jo neljä (tai kuusi, jos AVP:t lasketaan) leffaa, joten onneksi Scott veivasi ruoria niin paljon originaalin suuntaan kuin Fox antoi. OK, Zeta2 Reticulin kiertolaisella ollaan mutta LV-223:lla, ja se hylkykin joka saadaan aikaiseksi on toinen kuin Alienissa.

Mutta kuitenkin, kaikitenkin: juoni uskaltaa mennä sinne, minne harva on mennyt, ja vaikka von Däniken –vaikutteet tuntuisivatkin aluksi hömelöiltä, niin homma toimii silti upeasti, sen minkä leikkaukselta saa selvää. Keitä me olemme, mistä me tulemme, ja miksi haluamme miettiä tätä asiaa digitaalikello ranteessa? Miksi me uskomme, ja mihin me oikeastaan uskomme? Mitä kävisi, jos kohtaisimme ”luojamme”? Ja täytyy sanoa, että sitten alkuperäisen Tähtien Sodan mikään elokuva ei ole yhtä paljon kiehtonut mielikuvitusta ja jättänyt jälkeensä vastaavanlaisen halun nähdä jatkoa paljon ja heti.

Ja se visuaalinen ulkoasu. Uskomattoman upeaa, koska PRACTICAL EFFECTS, PRACTICAL EFFECTS EVERYWHERE. Nekin, jotka luulit olevan CGI:tä, ovat todennäköisesti perinteisesti käsityönä lavastettuja (kyllä, Giger oikeasti maalasi käsin soundstagen kokoisen styroksikulissin katto- ja seinämaalaukset). Cinefex-lehden hienosta ja perinpohjaisesta jutusta selviää, että uskomattoman paljon on vielä tehty perinteisillä menetelmillä. Esmes "Cuddles" (lonkero uppoaa jne.) oli oikeasti väännetty lateksista ja insinöörin näyttelijä oikeasti paini animatronisten lonkeroiden kanssa (joita tosin saatettiin vähän jälkikäteen tietokoneella animoida). Samaten että Cuddles vastasyntyneenä oli practical effect, ja CGI:tä käytettiin vain retusoimaan "kouraa" josta se roikkui, pienemmäksi, ja Rapacen vartalosta oli valmistettu kopio joka vedettiin (CGI-ehostetusti, tosin) oikeasti auki, perinteisesti vain näyttelijän pää tuli esiin ontosta pöydästä. Niin, ja Hammerpedekin (mutanttimato) näyttää olleen perinteinen käsinukke. Muukalaismömmön väreilyefekti uurnassa tehtiin laittamalla värjättyä öljyä astiaan ja astia supparin päälle ja soittamalla Scooteria Mutantti-Fifieldistäkin oli vielä mutatoituneempi versio CGI:nä, mutta lopulta käytettiin kuitenkin maskattua näyttelijää. Davidin pään irtirepiminenkin tehtiin perinteiseen tapaan otoksia yhdistämällä - toisessa insinööri tarttuu vihreisiin pukeutunutta Fassbenderiä päästä ja miestä nostetaan vaijerilla samaan aikaan, toisessa muuten identtisessä otoksessa Fassbender on pää vihreän hupun peitossa. Space Jockeyn tuoli on luonnollisesti practical effectiä täynnä, reanimoitu irtopää räjäytetään oikeasti, jne.

2D:nä kuva on terävämpi, väriavaruus luonnollisempi ja pikkudetaljit erottuvat paremmin (esim. sellaiset monitorien tekstit näkee lukea joita ei 3D:ssä ihan erota yms.) ja etenkin pimeäkohtaukset ovat paaaaaaljon paremman näköisiä, ja siitä tappeluksesta hangaarissa saa jopa selvää. Tietysti möllialuksen hölögrääfit eivät 2D:ssä enää syöksy silmille, mutta muutenhan tuo kino ei paljonkaan käytä 3D:tä mihinkään (vaikka onkin 3D:nä filmattu, mutta projisoituna vaikutti kovin lattanaksi prosessoidulta).

Näyttelijätyössä kaksi kohoaa ylitse muiden: Michael Fassbenderin näyttelemä David-androidi ja Charlize Theronin kaikki langat tiukasti omissa käsissään loppuun asti pitävä Meredith Vickers. Erityisesti David on parhaimmillaan hyytävää katsottavaa, tunteita epätoivoisesti opetteleva androidi vaihtaa aina silloin ihailemastaan Arabian Lawrencesta opettelemaansa teatraaliseen esiintymistyyliin kun tarkoitusperät ovat läsnäolijoiden kannalta vähemmän hyväntahtoisia.

Jos jostain pitää valittaa, niin soundtrackista, ihan liikaa wobblea oli siellä. Parissa kohtaa meinasi karata jo dubstepin puolelle.

Mutta mitäs siellä lopputekstien lopussa sanotaankaan?
Previous footage courtesy of Weyland Corporation
Building better worlds since 10.11.12
Kakkosen teaseria pukkaisi jo lokakuun 11. tänä vuonna (jenkkityyliin ilmoitettuna)?

Vaikka leffa onkin pakkokatsottavaa, niin jätetään se teatteriversio kuitenkin kauppoihin. Director’s Cutia (tai Extended Cutia tai miksi se nyt nimetäänkään) odotellessa etsitään vertaisverkoista Weyland Investors Extended Cut. Jaa miksi? Tämä kun esmes oli leffasta poistetuissa kohtauksissa, jotka ko. fanedit palauttaa elokuvaan:
"Before that thing ripped your head off, what did he say, David?"
"'Thing', Dr. Shaw? Not too long ago you considered them as 'gods'."
"God never tried to kill me. So, what did he say? Where did he come from?"
"There is no direct translation, but... several of your ancient cultures have a word similar to it. Paradise."

---

Ai että jatkoit sittenkin lukemista. Seuraa paljon horinaa, jossa en yritä edes vältellä spoilereita. En pyydä anteeksi sekavaa ulkoasua, tämä on puhdasta tajunnanvirtaa.

Jokaisessa omenassa on mato, ja Prometheus-omenassa mato on Milburn & Fifield parivaljakko. Varsinainen (xeno)biologi meillä: vieraalla planeetalla jaloissa pyörii outoja matoja, mutten ole niistä kiinnostunut. Jotain orgaanista mömmöä seinät ja lattia täynnä, en ole edelleenkään kiinnostunut. Humanoidien ruumiita joista on kuoriutunut jotain, jännäkakka housuissa mutta en ole kiinnostunut. Se näyttää käärmeeltä, käyttäytyy kuin käärme, ääntelee kuin käärme, sen täytyy olla ankka. Kuti kutiiiIIIIIIRRRRRGGGGGGHHHHH Maan ulkopuolinen ei-älyllinen elämä lienee niin arkipäiväistä vuonna 2093, ettei todellakaan jaksa vähempää kiinnostaa? Mites se toisinpäin tapahtuva kontaminaatio, ettei olla huolissaan että oma uloshengitys, hilseily, irtohiukset ja yskökset pilaavat näytteenoton? Voin kuvitella, mitä on palavereissa puhuttu kun parivaljakko Milburn & Fifield on lisätty käsikseen:
FOX: Hei, Tähtien sodat on fantsusti suosittuja. Tästä pitää tulla yhtä suosittu.
Scott: ...
FOX: Nyt mä tiedän hei! Alien-leffoista on aina puuttunut comic reliefit, siks ne ei oo yhtä suosittuja! Me tarvitaan vähä niinQ meidän oma C-3PO ja R2-D2! Mut vähän tiätzä muka-uskaliaampana, sillee niinQ vaikka Road Tripissä, eiks je?
Scott: ...
Personal assistant for Ridley Scott: Haluatteko lisää Diapamia, sir Ridley, vai riittääkö 500 mg?

Pikemminkin olisi pitänyt käsikirjoittaa niin, että Milburn & Fifield nimenomaan haluavat jäädä tutkimaan paikkoja! Luulisi nyt, että biologi olisi muna pystyssä päästessään ensimmäisenä tutkimaan vierasta biosfääriä ja kuolleen sivilisaation jäänteitä, ja ottaisi vaikka sitten nappia niin paljon että nokkauniltaan ylös kömpivä Suuri Cthulhukin lähinnä aiheuttaisi vain nauruntirskahduksia. Samaten, geologia mahdollisesti kiinnostaisi miksi paikat näyttävät kasvaneen orgaanisesti, vaikka ne muistuttaisivatkin metallia tai kiveä. Tai ylipäätään luulisi vieraan taivaankappaleen kiinnostavan, tutkikoot ne muut noita uurnia, minä katson sillä aikaa mistä kivestä nämä muut käytävät on tehty. Tällä pikkuisella rewritellä leffa olisi jo heti kilometrin parempi. Ja korjaisi ison plotholen: jos kerran yhteys Prometheukseen toimii edes pätkittäin, ja miehet näkyvät 3D-kartalla, niin mikseivät kysy tietä kotiin? Tai mikseivät katso siitä rannetieturista joka osaa kuitenkin kertoa koordinaatit? Kiitetään tästäkin hassua leikkausta.

Mitä jo tekeillä olevaan jatko-osaan tulee, niin kas kun Shaw ja puhuva pää (siis oikeasti, Monty Python tulee vähän mieleen, toivottavasti Shaw edes parsii droidin kasaan vaikka sitten off-screen tai selitetään jotain diipadaapaa itsekorjaavasta rakenteesta kunhan pää on suunnilleen taas hollilla) juoksemassa karkuun planeetan täydeltä möliseviä Jockeyita ei ole kovin toimiva idea (toisaalta, iso osa 2001:stäkin on vain Bowman ja HAL), niin paljosta vetoa, että Vickers retconnataan henkiin, eli jäi kyllä putoavan hylyn alle mutta ei murskaantunutkaan vaan kaivautuu esiin vain nähdäkseen Shaw'n lähdön, ja Prometheus 2:n aluksi lähettää pelastuskapselista (jossa odottaa tietysti melkein tuttu väkäleuka) pääkonttorille toisen viestin joka saa pelastusretkikunnan paikalle. Tai ehkä on jopa seurannut Shaw'ta toiseen alukseen, ja pomppaa komerosta huutaen "Pöö! Ei ole mitään pelättävää."

Oma teoriani  on, että Vickers on replikantti joka luulee olevansa ihminen. Minusta hibernaatiosairauden puute oli ratkaisevin vinkki, koska jopa Insinöörin näytettiin olevan heikko ja voivan pahoin. Tai no, medpodkin on konfiguroitu miehille, voihan se olla Weylandia varten, mutta Vickershän haluaa isänsä kuolevan, plus haluaa minimoida riskit omalta osaltaan. Replikantti ei ikinä sairastu joten ei ole tarvinnut sitä eikä näin ollen ole kiinnittänyt huomiota asetuksiin. Niin, ja viskoo Davidiakin kuin insinööri konsanaan, yllättävät voimat? Entä miten hän heräsi hibernaatiosta itse, koska muut pitää herättää jonkun toimesta? Niin, ja tämä myös olisi se paljon lupailtu linkki BR:n ja Alienin välillä. (Tosin jonkun mielestähän Nexus 6, Nexus 7, David 8 on myös linkki.)

Plus tämä koukku jättäisi jatko-osaan toisenkin juonilinjan joka selittäisi kenties myös sen, miksi Weyland-yhtiö tietää LV-426:sta, tai miksi potentiaalisesti paljon tuottoisammalle LV-223:lle ei ole menty uudestaan, koska päiväkäsky 937:n antanutta tahoa ei Shaw'n varoitus tai edes tarkka selonteko Prometheuksen retkikunnan kohtalosta olisi kyllä pidätellyt, pikemminkin päinvastoin. Tosin niistä viraaleistahan käy ilmi, että Yutanihan oli napannut Shaw'n audienssipyynnön jossa tämä selittää Weylandille löytyneistä tähtikartoista, eli Yutanin varustama alushan saattaa olla jopa seurannut Weylandin alusta. Muuten jotenkin jää edelleen ilmaan Yhtiön pakkomielle hamuta nimenomaan alieneita. Meneekö LV-223 kokonaan vessaan, luulisi sieltä nyt näytteitä löytyvän, ja jos ei, niin miten älytään LV-426 tutkia siinä määrin, että tunnutaan tarkkaan tietävän, mitä sieltä löytyy ja miten se saadaan karanteenin ohi? Miksi Yhtiö joutuu etsimään hylynjämiä pitkin galaksia muukalaisteknologiaa saadakseen sen sijaan että tonkisi LV-426:n tukikohtaa?
Ylipäätään, jos näytteitä halutaan, niin ottaen huomioon että teknologia riittää miljoonien tonnien painoisen mineraalilastin ja louhimon hinaamiseen, niin sen kokoisen retkikunnan lähettäminen jota ei edes pesällinen alluja jyrää olisi täysin triviaali kustannuserä, ottaen huomioon retken potentiaalisen tuoton. Eli Prometheus tavallaan ampuu Alienin alas tästä näkökulmasta. Käpyinen salakuljetusyritys naapurikuulta ei jotenkin mene jakeluun jos vieressä killittää kokonainen tukikohtakompleksi täynnä jänskää kamaa, ja pelkkä spedeilevän tiederetkikunnan katoaminen ei tosiaan riittäisi perusteeksi olla menemättä sen perusteella, mitä Yhtiöstä olemme oppineet. Voihan ne näytteet tutkia paikan päällä, tai siltikin kuljettaa jemmattuina Maahan, mutta isompi ja järeämmin aseistettu henkilökunta pitäisi poikkeamat suunnitelmasta paremmin kurissa.

Jatko-osa voisikin alkaa, kun Vickers herää hylyn alta, ja tajuaa, että sen ~viikon aikana joka on kulunut (joulusta uuteenvuoteen, kun Shaw korjasi Davidin ja opetteli lentämään insinöörialusta - tästä olisi kaivannut edes montaasia), hänen olisi pitänyt kuolla hapen loppumiseen, nestehukkaan tai nälkään, hän kauhukseen tajuaa olevansa kone. Kuitenkin hän hoippuu pakokapseliin, vain törmätäkseen vastakuoriutuneeseen alien-kuningattareen (muistetaan Alien3:sta, että kuningattaren hautominenhan kesti kauemmin - näin se Prometheus vain nivoo ne jatko-osatkin osaksi kaanonia vaikka fanipojat kurlaisivat kuinka). Kauhistuksekseen alien ei kiinnitä häneen huomiota, vaan livistää ulos kohti pesäkoloja. (Muistetaan, että aiemmissakin osissa alienit ovat jättäneet androiditkin johdonmukaisesti kokonaan huomiotta, paitsi jos niistä on tullut uhka lähitaistelussa, vrt. esim. se että Bishop saa rauhassa ohjastaa dropshipin maihin ilman alien-uhkaa, vaikka kuningatar sitten Sulacolla kyllä hyökkääkin kaiken liikkuvan kimppuun).
Niin mitä pesäkoloja? Kas, kun ensimmäisessä paneelissa, johon David temppelissä koskee, ei olekaan irti päässyttä "bioformeria" (sitä mustaa töhnää), vaan tuoretta hartsintapaista limaa, jota veikeät pikku väkäleuat tunnetusti erittävät. Eli jossain niitä on vielä elossa kuitenkin.

Mikä saa entistä enemmän tuntemaan, että meiltä on puijattu kokonainen elokuva. Pelkästään siinä, kun Shaw etsii toista insinöörialusta Davidin kanssa, ja mihin kaikkeen törmänneekään matkalla, olisi jo ainesta kokonaiselle elokuvalle. No, pelastusretkikunnan saapumisesta LV-223:lle saanee sentään jotain irti, näkisi sentään niitä muita aluksia ja temppeleitä - ja kuka sanoo, ettei niistä löytyisi vielä lisää eläviä ikiteekkareita, tai pesä lutuisia limaisia vipeltäjiä?

Niin, ja siinä olisi jotenkin traagista ironiaa, että juuri kun Shaw jatko-osassa on saanut insinöörit vakuutettua ihmiskunnan oikeutuksesta olla olemassa koska nämä ovat jo lähes insinöörien tasolla, ja on saanut näiltä vastauksen perimmäiseen kysymykseen elämästä, maailmankaikkeudesta ja kaikesta muusta sellaisesta, paikalle saapuu LV-223:lta koordinaatit löytänyt "pelastusretkikunta" joka dumppaa insinöörien keitokset näiden kotiplaneetalle ihan kuin koemielessä tai sitten kostoksi. Ja vielä näköjään elossa oleva USA saattaa olla jotain mieltä siitäkin, kuinka monta teratonnia demokratiaa moiseen roistovaltioon pitäisi viedä. Niin, ja miksi olisi mitään karanteenisäädöksiä, ellei kerran olisi jo jotain pahaa päässyt läpi? Onko Eurooppa Pariisi mukaan lukien (vrt. Alien: Resurrection Director’s Cut) Mad Max -kulissia siksi, että Maasta jouduttiin jo kerran hävittämään xeno-infektio reilulla virhemarginaalilla?

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser gate."
Tästä liki meemiksi muodostuneesta Blade Runner -sitaatista tulee mieleen, jotta entäs jos Weyland - tai Yutani tai Weyland-Yutani - seuraa perässä LV-423:lle ja edelleen "Paratiisiin", ja joutuu sotaan insinöörejä vastaan, ja jotta homma pysyisi hyshys, niin sodankäynti jätetään replikanteille ja/tai androideille (muistetaan myös tämä Blade Runnerin pseudojatko-osa Soldier)? Tämä selittäisi sen, miksi Alienissa Weylan-Yutani mitä ilmeisemmin olettaa, että ötö ei kiinnitä edes ihmiseksi naamioituneeseen androidiin mitään huomiota (vrt. päiväkäsky 937, jossa droidin pitää taata eliön nouto, hieman vaikeaa jos myös robo itse olisi otuksen to do -listalla).

Ai niin, ja kaikille joiden huomion kiinnitti se ”2000 vuotta sitten”: Scott tosiaan tarkoitti, että Jesse oli insinööri eikä puuseppä. SRSLY. Prometheuksen kristillisestä symboliikastahan voisi kirjoittaa vaikka mitä.

  • Elokuva tapahtuu korostetusti juuri jouluna.
  • Miksi Janek tarvitsee kaksi apupilottia? Kas, kun he kesken kamikaze-iskun vuoristorata-ajeluun viittaavasti nostavat kätensä ilmaan, ne nousevat melkein ristiinnaulitsemisasentoon. Toinen ryöväreistä pilkkasi Jeesusta ristillä, toinen piloteista pilkkaa Janekin lentotaitoja. Keskimmäinen ristiinnaulituista on jo etukäteen päättänyt uhrautua ihmiskunnan puolesta.
  • Shaw (joka on hurskas ja jumalaapelkäävä nainen, ja on kihloissa mutta ei ilmeisesti vielä naimisissa miehensä kanssa) tulee "ihmeen" kautta raskaaksi ja synnyttää joulupäivänä esikoisensa, "Daavidin pojan" (ottaen huomioon androidimme roolin sen aikaansaamisessa). Kapaloinnin sijasta tosin hän avaa Zyklon B -hanat. Olkia ei... hetkinen, salongin seinällehän on jäänyt repeatille kohtaus jossa tyttö soittaa viulua viljapellossa
  • Hetkinen^2. Elisabeth oli Johannes Kastajan äidin nimi, ja tämän piti niinikään olla steriili
  • David pesee Weylandin jalat kuten Jeesus opetuslapsien jalat
  • Shaw'n risti ja uskonnollisuus noin yleensä
  • Insinöörien "kappelin" kattofreskot (esikuvana luonnollisesti Sikstiiniläiskappeli, joka kuvaa maailmaa sen luomisesta viimeiseen tuomioon, joka on alttaritauluna, jaa mikäs täällä olikaan aiheena?) näyttävät ihmisen, jonka rintakehästä on tullut jotain läpi, ja vieressä xenon tapaisen olion. Toisaalta, Aatamin kylkiluustahan Eevakin luotiin.
  • Viimeistä tuomiota kuvaavassa alttaritaulussa xeno on krusifiksi-asennossa, ja tätä reunustavat ihmisiä kaulailevat facehuggerit, koko teos on munan - jostain syystä kristillisessä teologiassa ikuisen elämän ja uudestisyntymän symboli - sekä ylimpänä hämmentävästi kaavakuva naisen munasarjoista ja synnnyttimistä (tai sitten facehugger edestä päin, tai hämähäkki väärin päin).
  • Ihmisestä tuli kuolevainen kun tämä söi hyvän ja pahan tiedon puusta. Holloway kuolee syötyään kirjaimellisesti siitä.
  • Tai no, sehän oli sotkettuna viiniin. Jeesuksen Kristuksen veri, jne. Alussa Insinöörinkin mönjäpikari näyttää kummasti ehtoollismaljalta. Ja itsensä uhranneen Insinöörin ruumis ja veri taas alunperin synnyttävät elämän ihmisrodulle.
  • Käärme houkutteli poimimaan ihmistä hedelmän - käärmeiksi mutatoituvat madot kiemurtavat juuri Davidin jaloissa ja eikö vain uurnan sisältö muistutakin hedelmää eli vihannesta?
  • Seitsemän kuolemansyntiä: ylpeys (Weyland - insinööri surmaa hänet omalla luomuksellaan), kateus (tätä en ole vielä keksinyt, tai no Weyland on kateellinen insinöörien oletetusta kuolemattomuudesta ja kuolee), viha (Holloway - pilkkaa Davidia siitä ettei tämä ole ihminen, mutta hänestä itsestään tulee ei-ihminen), laiskuus (autokuskit hylkäävät retkikunnan sään armoille - retkikunnan jälkeen jätetty jäsen tappaa heidät), ahneus (Fifield - on matkassa vain rahan takia, eikä halua ystäviä muusta kööristä, joka sitten surmaakin hänet), mässäily (Milburn - tutustumme häneen ruokapöydässä, käärme tunkee suuhun), himo (Vickers - viettelee Janekin, ja makaa selällään jalat harallaan kun alus tulee päälle)
  • Uudenvuodenpäivänä Jeesus vietiin temppeliin ympärileikattavaksi. Uudenvuodenpäivänä syntyvää otusta on tekijätiimi luonnehtinut jutuissa sangen papillisella nimellä "Deacon", kas kun pippelin sijaan sen pää muistuttaa pikemminkin piispan hiippaa

Tosin sillä sir Ridley  saisi aikaan todellisen paskamyrskyn, että jalostaisi edelleen tuota ideaa jatko-osassa: Neitsyt Maria oli neitsyt, koska asialla ei ollut Joosef tai YHWH, vaan tälle juotettiin Insinöörien litkuja, ja synnytti ihmis-Insinöörihybridin joka kykeni ihmeisiin niin, että perusti ihan uskonnonkin. (Facehugger-teorian seuraaminen aiheuttaisi sen, ettei Maria kyllä kapaloisi ketään tai mitään synnytettyään...) Itse asiassa bensaa voisi kaataa nuotioon lisää implikoimalla jatko-osassa, että kaikki merkittävien uskontojen perustajat, Siddharta "Buddha" Gautama, Muhammed bin Abdullah bin Abdul Muttalib, Kungfutse aka Kong Futzi aka Kong Fu-Tzu aka pinyin ja Wade-Giles ja Kielitoimisto ja Encyclopapedia Britannica ovat kaikki eri mieltä, Laotzi, L. Ron Hubbard jne. olisivatkin kaikki olleet ihmisen ja Insinöörin hybridejä. Niin, ja siis asiasisältönä, eli tämä LV-223:n polyteknikkojen kilta olisi juuri tuosta em. hybiridistä tai sen kohtelusta todennut, että pitää suorittaa Kuution resetointi. Tosin edelleen olen sitä mieltä, että Betlehemin tähden selittäminen "nuke the site from orbit"-Endlösungilla Zeta2 Reticulin suunnalla olisi vielä enemmän for graet justice and teh win and epic lulz.

Itse asiassa, ei paskempi idea, vaikka Lost-Lindelof ja studion leikkuri sitä parhaansa mukaan koettaakin sotkea: mennään etsimään Jumalaa ja törmätäänkin piruun. Voihan tosiaan olla, että Insinöörien valtavirta olisi joko etäisesti hyväntahtoisia tai amoraalisia, eivät aktiivisesti ihmisten tuhoa toivovia. Itse asiassa, tämähän myös melkeinpä kanonisoi AVP:n: xenomorfit ovat olleet olemassa tuhansia vuosia ja Insinöörit ovat kylväneet niitä minne sattuu, joten mikään ihme ei olisi, että yautjat olisivat onnistuneet nappaamaan näitä myös metsästysriitissään käytettäväksi.

Mutta tuhansista vuosista päästäänkin niihin muinaiskansoihin. Scott on tehnyt kotiläksynsä: luolista löytyneet piktogrammit (tehty elokuvaa varten, mitä ilmeisimmin) kun ovat kopioita wanhoista Zeta2 Reticulissa asustavista Harmaista kerrotuista salaliittoteorioista tutusta Betty Hillin tähtikartasta. Leffassa on pieni virhe repliikissä, paljaalla silmällä tähdet Gliese 86:tta lukuunottamatta kyllä näkyvät (82 Eridanin kanssa hiinä ja hiinä), mutta noilla kulttuureilla ei ollut kykyä mitata niiden etäisyyksiä ja näin ollen koostaa karttaa, jossa tähtitaivasta katsotaan Zeta2 Reticulista käsin (ks. linkki). Plus useimmat noista tähdistä näkyvät ainoastaan todella etelästä katsottuna, eli monet noista kulttuureista eivät olisi voineet senkään takia niitä havaita. Epäilen, ettei kartta ole ollut varoitus eikä kutsu, vaan selitys sille, mistä tulivat. Paitsi siis, jos insinööreillä oli sisällissota päällä ja LV-223:a vastustava taho halusi varoittaa jo etukäteen siltä varalta etteivät ole enää paikalla kun ihmiset keksivät varppimoottorin. Mikä saattaisi tarkoittaa sitä, että sodan molemmat osapuolet tuhottiin jokseenkin totaalisesti ja insinöörejä on elossa enää hibernaatiokapseleissa tai taantuneina tähtienvälistä matkailua edeltävälle teknologiatasolle.

Kansoista enimmät oli eKr, tosin joku niistä piirroksista taisi olla ajoitettu 600 jKr, mutta tämä ei välttämättä tarkoita vierailua ajanlaskun ajan jälkeen, kansathan ovat voineet merkata muistiin aiempia tapahtumia, eivät välttämättä senhetkisiä. Se selittäisi nuo myöhemmät löydökset. Kosmiset möhköfantit kävivät kunkin kansan luona ennen ajanlaskun alkua, mutta osalle kansoista tämä oli niin järisyttävä kokemus että siitä veisteltiin seinäkirjoituksia vielä tuhannen vuoden kuluttuakin. Siksi toisekseen, sumerilainen ja babylonialainen kulttuuri kehittyivät tismalleen samoilla seuduilla, ja papuloonialaisilla oli kyllä kontaktia heetteihin ja epyktiläisiin. Mutta ei välttämättä ämeriköihin, tyynellemerelle tai 40 kilovuotta takaperin Skotlannin nummille lampaita katsomaan.

"Välttämättä" siksi, että itse uskon valtamerten ylitykseen jo antiikin aikoina ja sitä ennenkin. Heyerdahlin retket primitiivisillä lautoillahan ovat jo vanhaa kamaa, mutta esmes Epyktin muumioiden nokasta löytyy melkeinpä säännönmukaisesti kokkelia, ja kokapensaasta ei ole niin minkäänlaista havaintoa luonnonvaraisena vanhassa maailmassa. Ameriikoista löytyy vanhoja patsaita jotka kuvaavat erittäin huonosti alkuperäisasukkaita mutta erittäin hyvin afrikkalaisia, etenkin kun kronikoissa joku Malin tms. kuningas aikanaan purjehti lännen maahan ja takaisin. Tai sitten "Kennewickin ihminen", eurooppalaiset piirteet omaava Amöriikan itärannikolta löytynyt jääkautinen kalmo jonka inkkarit vaativat itselleen (ja samalla lopettivat tutkimukset) siksi, että Suuri Henki käski, ja sotkisihan se ikävästi itkun siitä, että paha valkoinen mies tuli ja vei maat, jos itse veivät maat mannerjäätikön reunaa pitkin jo viime jääkauden aikaan tulleilta (plus veriryhmien jakautuminen on vähän hassua, inkkareilla on yleisin veriryhmä 0 jota aasialaisilta ei löydy käytännössä lainkaan, mutta on Euroopassa sitä yleisempi mitä lännemmäksi mennään). Tai miksi mayat nimenomaan uskoivat, että meren takaa tulisi joku päivä parrattomia valkoisia miehiä, jos mitään kontaktia ei ollut kerran ollut (kuin korkeintaan jääkaudella)? Muutenkin tuo "ei mitään kontaktia" on niin ja näin. Havaiji ja se Skyen saaren löytö ovat noista oikeastaan ainoat, joiden voidaan sanoa olleen eristynyt muista - Skyen saaren raapustukset edeltänevät viimeisintä jääkauden maksimia jolloin muistaakseni ko. paikkakin oli jään alla, ja piktien kielestä ja kulttuurista ei oikeastaan tiedetä mitään eivätkä tienneet naapurikansatkaan, ja Havaiji taas on ollut mayojakin eristyneempi (muistetaan ne kokalöydöt, plus kinkit ilmeisesti kävivät amerikoissa viimeistään 1400-luvun alkupuolella).

Mutta Lähi-Idän kulttuurien väittäminen "eivät tienneet mitään toisistaan" on paksuinta kukkua mitä olen ikinä kuullut, etenkin jos puhutaan mytologioista ja taruista. Vedenpaisumuskertomus on Intiasta sumerien kautta välittynyt, juutalaiset omivat yksijumalaisuuden Persian zarathustralaisilta, sitä ennen armelias maailman luoja Adonai Elohim ja verenhimoinen sodanjumala YHWH Sebaot olivat kaksi eri asiaa, "jumalten pojat" jotka ottivat ihmisten tyttäriä vaimoikseen eli nephilim esiintyvät vähän eri nimillä kaikissa alueen legendoissa, käärmeellä on tärkeä osuus ihmisen muodostumisessa ihmiseksi, jne.

Sitten on vielä tämä neitseestä jumalallisen väliintulon (öhöhöhöhö) seurauksena syntyvä hahmo, joka tekee yliluonnollisia tekoja, kuolee, mutta Obi-Wanin tavoin "If you strike me down, I shall become more powerful than you can ever imagine" (Osiris, Dionysos, Mithra, Buddha, Ishtar, Odin, Quetzacoatl, Jeshua). Usein liitetty vielä auringon palvontaan (syntyy talvipäivän seisauksen aikaan jne.) Todisteita insinöörien kokeista, ja auringon palvonta taas viittaus siihen että tuolta jostain ne tulivat? Esiintyy jopa Australian aboriginaaleilla. Toisaalta, miksi jumalhahmon täytyy kuolla ja syntyä uudelleen, viittaus erään väkäleukaisen elämänmuodon elämänvaiheisiinko? Neitseellinen ”raskaus”, syntyvä otus on voimakkaampi kuin isäntä, jne.

Mikä on mielenkiintoista, niin yhtäläistä useimmille kulttuureille - taaskin kirjaimellisesti kaikkialla - on myös tuo jonkin sortin käärmeen (tavallinen, sulkakäärme, sateenkaarikäärme, lohikäärme, woteva) liittäminen jollain lailla luomismyyttiin. (No, miksikäs ne madot mutatoituivatkaan?) Usein käärme vielä osaa puhua tai sillä on antropomorfisia ominaisuuksia. Joku epäilisi että Prometheus-kontekstissa käärme = tuttu väkäleuka, jota on sitten käytetty koe-eläinpuiston rönsyjen karsikkoharvennukseen.

Joo, ja tosiaan, esmes Australian aboriginaalit taitavat todellakin olla kulttuuri jolla varmasti ei ollut kontakteja muihin, mutta kun nämä tarinat toistuvat sielläkin. Samaten, satunnaiset kauppayhteydet tai geenipoolin vaihto edes valtamerien eivät välttämättä riitä aiheuttamaan sen, että mytologiat olisivat yhtevänäisiä. Tiivis yhteydenpito, kuten Lähi-Idässä ja myöhemmin Euroopassa kyllä, mutta muuten ei.
Tosin 2000 eKr selittyy Scottin haastattelulla vain osin. Tai siis, miksi ei tieto kulje insinöörien välillä, ja miksi alienit pääsivät juuri silloin irti (2000 vuodessa ei kai sentään fossiloidu, tosin fossiloituminenhan on vain "rekkakuskin", ei biologin tai geologin näkemys Alienissa).

Edellisten tueksi vähän iltalukemista:
Pre-Columbian trans-oceanic contact hypotheses
Kennewick Man
Settlement of the Americas (Atlantic coastal model)
Life-death-rebirth deity
Snakes in creation myths

Anysay, päättelisin kuitenkin niin, että ihmiskunnan tuhoaminen oli LV-223:n heppujen oma päätös, ja muut insinöörit (jos niitä oli edes elossa) eivät olleet saaneet tästä tietoa, joten tukikohdan tuhouduttua tieto ei kulkenut (ja muut olettivat kaikkien kuolleen, jos edes tiesivät tukikohdasta). Miksi ihmiset luotiin, se jää avoimeksi. Hautomoksi alieneille? Koe, jonka oli tarkoituskin vain jatkua aikansa ja sitten loppua? Tarkoituksena luoda insinöörien vertainen rotu? Näitä toivottavasti jotain edes avataan jatko-osissa.

Radikaalein tulkinta on, jotta mistä tiedetään, että insinööri aikoi tuhota Maan? Saattoihan olla niin, että Maassa oli pitänyt tehdä vain kontrollikäynti, tai korkeintaan jotain ohjailevia toimenpiteitä rajoitetulla oheisvahingolla, ja sitten jatkaa muille planeetoille? Apropoo, Davidhan ilmeisesti osaa lukea seinille piirretyt hieroglyfit (kun osaa käynnistää valvontakameran tallenteenkin) ja näin ollen tietään varmasti enemmänkin siitä, mikä oli rakennelman tarkoitus ja mitä siellä tapahtui. Kukaan vaan ei älyä kysyä häneltä, ja rakkine tuntuu muutenkin noudattavan käskyjä valikoivasti: David tietää, että paska osuu tuulettimeen jos Jockeyn herättää, mutta tekee niin koska siten noudattaa Weylandin käskyjä 110%, mutta se myös palvelee hänen tavoitettaan vapautua tappamalla vanhus. Hänellä kun ei ilmeisesti ole mitään muita käskyjä kuin se, jota vastaava oli RoboCopillakin vain piilotettu lisädirektiivi.